Om att ha gott om tid för sin passion

Som föräldraledig har jag rätt mycket tid. Förvisso mindre nu när Li kryper snabbt som en liten iller över golven här hemma. Men mer än när jag jobbar heltid, som ju är fallet annars. Det har gjort att jag har kunnat dyka ner med huvudet före i min stora passion. Ja utöver min familj och mina barn. Och det är ju tv-serier. Varje höst får jag som en nytändning och vill se allt, precis allt och börjar längta tillbaka till tiden med tv-land. Världens bästa forum. Efter varje avsnitt av vilken tv-serie som helst så kunde man surfa in där och diskutera med likasinnade svenska tv-serietokar. Underbart. Nu kör jag på det näst bästa, bloggen seriedrottningen. Hon har börjat med att ha en tv-cirkel. Tyvärr är tv-serien vi diskuterar nu Quantico och den har visat sig vara bedrövligt tråkig. Såg fyra avsnitt, men nu orkar jag inte längre. Alla, precis alla, karaktärer är sjukt märkliga och har mystiska hemligheter. Alltså innan man får komma till Quantico så tror jag att de gör en rätt så rejäl bakgrundsundersökning och då borde flera av de här fånarna inte fått komma med alls. Nej, jag köper den inte. Dessutom är huvudpersonen extremt överdriven och spelas rätt illa. Om jag får höra att den blivit bättre så kommer jag kanske kunna ge den en ny chans, men inte som det är nu.

Supergirl är en annan ny serie för hösten som jag kikat på. Det har bara kommit två avsnitt ännu, så det är ju lite tidigt att säga mycket om det. Men än så länge tycker jag den är sådär. Jag hade svårt för Melissa Benoist i Glee och det påverkar nog lite vad jag tycker om henne här också. Och jag tycker hon är så himla mycket svag och klantig tjej trots att hon ska vara superhjälte. Hon har alltid vetat om att hon har de här krafterna, varför har hon inte tränat alls? Även om hon har velat ”gömma sig” och vara vanlig så kan hon ju ändå förbereda sig på att hon en dag kommer att använda dem. Istället sitter, står och ligger hon helt handfallen i vissa situationer. Lite synd tycker jag. Men jag ska se några avsnitt till. Jag har ofta lite svårt för den typen av serier också. De måste vara riktigt jäkla bra för att jag sa fastna.

Och när vi pratar om riktigt jäkla bra, iZombie. Alltså den är helt fantastisk! Mina förväntningar var höga eftersom jag älskar Veronica Mars (samma skapare, Rob Thomas). Och även om detta är något annat, så finns mycket av det som gjorde Veronica Mars så otroligt bra även i denna. Fantastiska karaktärer, genial dialog och spännande veckofall. Och Liv, huvudpersonen, är helt underbar. Ja det är verkligen ett tips för alla som vill ha en riktigt bra tv-serie att följa nu. Jag tittar sällan på svensk tv, men efter en snabb googling så verkar det vara Kanal 11 som sänder den här. Jag ska också säga att jag inte är zombieförtjust, så det behöver man inte vara för att inse storheten i denna lilla pärla.

Bilder lånade från Google.

Lämna en kommentar